Podcast: Miksi tietosuojaa ei täysin ymmärretä?

17.10.2025

Tietosuoja ja henkilöstietojen käsittely ovat asioita, joista me sote-alalla puhumme paljon, mutta silti ne ovat teemoja, joita ei aina täysin ymmärretä tai joiden merkitystä joskus vähätellään. On helppo ajatella, että tietosuoja on vain joukko sääntöjä, jotka hidastavat hoitotyötä ja arkea. Loppujen lopuksi todellisuudessa kyse on paljon enemmästä. Kyse on asiakkaan ja potilaan luottamuksesta, ammatillisesta vastuusta ja lopulta myös asiakas- ja potilasturvallisuudesta.

Mikä tätä kaikkea sitten haastaa?

Ensimmäinen haaste liittyy tietosuojan monimutkaisuuteen. Lainsäädäntö, ohjeistukset ja eri järjestelmien käytännöt voivat tuntua raskailta ja vaikeasti tulkittavilta. Moni työntekijä haluaa todennäköisesti keskittyä asiakastyöhön, ei asetuksiin ja pykäliin.

Toinen haaste on asenne. Tietosuojaa pidetään helposti hallinnollisen velvoitteena, jopa ylimääräisenä rasitteena. Jos organisaatiossa puhutaan yleisesti tietosuojasta vain pakollisena “pahan”, se viesti tarttuu helposti kaikkiin ja on kohta osa organisaatiokulttuuria. Tällöin vaarana on, että tietosuoja jää taka-alalle juuri silloin, kun sen merkitys olisi suurin.

Kolmas haaste on teknologia ja järjestelmät. Monimutkaiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät, vaihtelevat käyttöoikeudet ja jatkuvat päivitykset aiheuttavat epävarmuuttaa ohjelmistoja käyttävissä. Silloin, kun järjestelmät eivät toimi sujuvasti, tietosuoja tuntuu helposti työnteon hidasteena.

Haasteista mahdollisuus?

Juuri näiden haasteiden keskellä piilee kuitenkin valtava mahdollisuus. Tietosuoja ei ole hoivantyön vastakohta, se on sen mahdollistaja. Kun asiakas ja potilas voi luottaa siihen, että hänen tietonsa ovat turvassa, hän uskaltaa kertoa enemmän, avoimemmin ja rehellisemmin. Tämä puolestaan johtaa parempaan hoidon ja hoivan laatuun ja vaikuttavuuteen.

Toinen mahdollisuus on ammatillinen vahvistuminen. Kun ymmärrämme tietosuojan periaatteet, osaamisemme syvenee. Meistä tulee varmoja toimijoita, jotka osaavat perustella valintansa, suojata asiakasta ja potilasta, ja siinä samalla suojata myös itseä.

Kolmas mahdollisuus liittyy organisaatiokulttuurin. Silloin, kun tietosuoja nähdään yhteisenä arvona, ei vain johdon asiana tai IT:n vastuuna, se rakentaa luottamusta myös työyhteisön sisällä. Tällöin tietosuoja ei ole este, vaan yhteinen sopimus siitä, että kohtelemme potilaita arvokkaasti ja kunnioittavasti, myös heidän tietojensa osalta.

Tietosuoja ei siis ole pekkä velvoite, Se on osa ammattietiikkaa, osa laaua ja osa luottamusta, jonka varaan koko sote-järjestelmä rakentuu. Jos haluamme asiakkaiden ja potilaiden luottavan meihin, meidän täytyy ensin osoittaa, että olemme sen luottamuksen arvoisia.

Tästä puhumme lisää seuraavassa podissa: Miksi tietosuojaa ei täysin ymmärretä?