Mikä on omavavontaohjelman perimmäinen tarkoitus, mitä sen rakentamisessa kannattaa ottaa huomioon ja miten tämä kaikki nivoutuu hyvinvointialueella tehtävään valvontaan?
Lue lisää >Mikä on omavavontaohjelman perimmäinen tarkoitus, mitä sen rakentamisessa kannattaa ottaa huomioon ja miten tämä kaikki nivoutuu hyvinvointialueella tehtävään valvontaan?
Lue lisää >Pitääkö kaikkien sote-alan palveluntarjoajien liittyä Kanta-palvelun asiakkaaksi ja millaisella järjestelmällä? Miten Kanta-palveluun liitytään?
Lue lisää >Mikä lastensuojelun kirjaamisessa muuttuu Kanta-palveluun liityttäessä? Kuinka kirjaajan oma asenne näkyy kirjauksissa?
Lue lisää >Mistä sote-alan yrittäjän kannattaa olla tietoinen vuonna 2023?
Lue lisää >Sote-ala on yksi niistä kriittisistä toimialoista, joissa tietoturvan ja tietosuojan kokonaisvaltainen hallinta on äärimmäisen tärkeää. Asiakas- ja potilastiedot ovat sote-alan yrityksen arvokkainta omaisuutta, josta valitettavasti myös kyberrikolliset ovat kiinnostuneita. Yrityksen koolla ei tässä kohtaan ole merkitystä – niin isot kuin pienetkin organisaatiot ovat päätyneet ja tulevat päätymään kyberrikollisten kohteiksi. Varaudu ajoissa Tämän vuoksi varautuminen, riskien […]
Lue lisää >Tuoreimmassa Sotelinjalla-podcastissamme keskustelemme kirjaamisen laadusta ja erityisesti sen arvioinnista. Kirjaamisen laadun seuraaminen on jokaisen yrityksen ja organisaation vastuulla jo lainsäädännönkin puitteissa ja se onkin selvästi noussut esille esimerkiksi valvontakäynneillä. Tule siis kuulemaan millaisia teemoja me olemme nostaneet kehittämäämme arviointimalliin mukaan kirjaamisen laadun osalta.
Lue lisää >Osallistaminen ja asiakasosallisuus kirjaamisessa kuulostaa välillä jopa jatkuvalta jankkaamiselta. Sitä kyllä tuodaan esille niin laissa, kuin sotealan työmenetelmissä ja koulutuksissa. Asiakkaan toivotaan osallistuvan kirjauksien ja asiakasraporttien laadintaan ja tuomaan omaa osallisuuttaan sekä ääntään kuuluville. Mutta miten se käytännössä toteutetaan? Käsitys osallisuudesta syntyy keskustelussa työntekijöiden kanssa Väitän, että en ole ainoa, joka kyselee käytännön työvälineiden perään. […]
Lue lisää >Järjestämme keskiviikkona 31. elokuuta 2022 klo 14 – 15 Facebook-liven aiheella “Kirjaamisen askelmerkit”. Tässä tunnin napakassa ja ilmaisessa webinaarissa käymme läpi keskeisimpiä seikkoja sosiaalihuollon kirjaamisesta; mitkä ovat kirjaajan ja yrityksien lähitulevaisuuteen liittyvät askelmerkit kirjaamisen osalta? Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan aiheesta!
Lue lisää >Miksi kirjaaminen puhuttaa edelleen? Mikä sosiaalialan kirjaamisessa on niin merkittävää, että se nostattaa tunteita pintaan kaikesta keskustelusta huolimatta? Järjestimme Kirjaamisen askelmerkit -webinaarin Facebookissa 31.8.2022. Voit katsoa ja kuunnella webinaarin tallenteena täältä! Asiakastietolaki astui voimaan vajaa vuosi sitten, loppuvuodesta 2021. Se tukee asiakkaan oikeutta tietoon, kannustaa asiakasta tuottamaan itse tietoa sekä vaalii asiakastiedon ajantasaisuutta ja laadukkuutta. […]
Lue lisää >Ajattelin kirjoittaa pitkästä aikaa ajatuksiani Kanta-palveluun liittyen. Kanta ja siihen liittyvät vaatimukset yritysten näkökulmasta ovat yksi meidän keskeisimmistä osaamisalueistamme. Aiheeseen on sisältynyt runsaasti opiskeltavaa ja viime vuosina myös jo opitun tiedon päivittämistä. Painopisteet ja toimintamallit ovat nimittäin ajanoloon muuttuneet ja päivittyneet esimerkiksi marraskuussa 2021 voimaantulleen asiakastietolain myötä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210784. Asiakastietolaki selkeytti asioita ja loi velvoitteen, jota […]
Lue lisää >