Tärkeää olisi, että päättävillä tahoilla ymmärrettäisiin pienten yritysten merkitys kyberturvallisuuden toteuttamisessa sote-alalla. Viranomaisten tulee tarjota kyberturvallisen toiminnan toteuttamiseen tukea, olipa se sitten taloudellista tai välineellistä.

Lue lisää >

Tässä podcastissa Marjut Jokela ja Heidi Ilmonen pohtivat kriisiviestinnän tärkeyttä maineriskien hillitsemisessä ja mainekriisin välttämisessä. Maineriski on hyvin mahdollinen skenaario jos esimerkiksi yrityksessä tapahtuu tietomurto ja sen seurauksena tietovuoto. Miten reagoida tällaiseen, miten voisi toimia ja mitä ainakin kannattaa välttää? Tällaisia asioita pohdimme esimerkiksi alta löytyvässä podcastissa.

Lue lisää >

Tässä podcastissa Marjut Jokela ja Veera Jokela keskustelevat lasten ja nuorten sosiaalisen median käytöstä, millaisia ilmiöitä siihen liittyy juuri nyt, onko some aina paha-asia ensinkään? Podcastissa pohditaan myös millaista kiusaaminen on somessa ja pitäisikö aikuisten vähän seurata ja tukea turvallista somen käyttöä? Kuuntele millaiselta somen käyttö näyttää nuorten silmin juuri nyt. Pääset podcastiin kiinni mm. […]

Lue lisää >

Tässä jaksossa keskityn käyttöoikeuksiin ja käyttäjätunnuksiin liittyviin keskeisiin huomioihin. Käyttöoikeuksien ja käyttäjätunnuksien hallinta on yksi keskeisimmistä tehtävistä sote-alan organisaatioissa, joilla turvataan asiakkaiden ja potilaiden tietosuoja ja koko organisaation tietoturva.

Lue lisää >

Tässä podcastissa nostan esille muutamia näkökulmia palveluihin ja järjestelmiin tunnistautumisen osalta, joita erityisesti sote-alalla toimivien kannattaa huomioida.

Lue lisää >

Tässä minipodcastisa pohdin mitä vähintään kannattaa huomioida tietojärjestelmien ja viestintäverkon suojaamisessa haittaohjelmilta. Haittaohjelmilta suojautumisessa on tärkeässä roolissa myös osaamisen vahvistaminen omassa organisaatiossa. Tällöin työyhteisön jäsenet pysyvät valppaina, eivätkä lankea esimerkiksi tietojenkalasteluun. Itse podcastiin pääset alta:

Lue lisää >

Tässä podcastissa pohdimme tekoälyn käyttöä asiakaskirjaamisessa. Erityisesti pohdimme sitä, millaisia reunaehtoja kirjaamisessa olisi hyvä huomioida etenkin ammatillisuuden ja eettisyyden näkökulmasta. Podcastia pääset kuuntelemaan täältä:

Lue lisää >

Minipodcast sarjan neljännessä kyberhygienia jaksossa keskitytään kriittisten verkkoyhteyksien ja tietojärjestelmien eristämiseen muusta toiminnasta. Etenkin pienemmille toimijoille saattaa tulla tunne, että tällainen toiminta monimutkaistaa arkea, mutta se on kuitenkin yksi keskeisimpiä toimia jolla voimme turvata hallussamme olevaa sensitiivistä ja tärkeää tietoa. Yksikin heikommin suojattu laite tai heikko salasana voivat avata pääsyn kaikkiin samassa verkossa kiinni oleviin […]

Lue lisää >

Hyvä renki mutta huono isäntä Voisiko tekoäly kirjoittaa puolestani koko päivittäisraportin? Eikö koonti olisi helpointa jättää tekoälyn toimeksi, koska se niin nopeasti poimii asiakkaan kannalta olennaisen tiedon sieväksi raportiksi? Nopeasti kirjaukset kuntoon, vaikka parkkipaikalla lasta jääkiekkoharjoituksista odottaessa. Kuulostaa kyllä lupaavalta, aikaa säästyy, velvoitteet täyttyvät, asiat mielen päältä pois nopeasti ja kaikki ovat tyytyväisiä. Näinkö on? […]

Lue lisää >

Tässä minipodcast sarjan kolmannessa jaksossa annan vinkkejä siihen millaisia näkökulmia kannattaa huomioida organisaation käytössä olevan / olevien viestintäverkon ja tietojärjestelmien suojaamisessa. Suojaamisessa kannattaa huomioida ja pohtia niin verkon, järjestelmien, kuin laitteidenkin sisäistäkäyttöä ja niihin kohdistuvia mahdollisia ulkopuolisia uhkia. Tässä apuna toimii organisaatioon laadittu riskiarviointi ja varsinainen varautuminen. Podcastiin pääsetä tästä:

Lue lisää >