Sosiaalinen media on vuonna 2020 se juttu. Yhä useampi ihminen liittyy erilaisten somekanavien käyttäjäksi aina ala-asteikäisestä eläkeläiseen. Vanhemmille ihmisille on muun muassa ”koulutuksia”, jotta he oppisivat käyttämään sosiaalista mediaa, puhelinta ynnä muita viestintäkanavia. Lapsille ja nuorille puhelimen ja median käyttö itsessään oletetaan tulevan jo ihan luonnostaan.
Myös uudessa opetussuunnitelmassa pyritään lisäämään kouluissa mediakasvatuksen merkitystä. Koska opiskelu on aina vain sähköisyyteen painottuvampaa, on tärkeää, että nuoret osaavat löytää asiallisia ja ajankohtaisia lähteitä. Minunkaltaiselleni nuorelle aikuiselle nämä asiat tuntuvat itsestäänselvyyksiltä ja onkin todella hyvä lähteä pohtimaan somekulttuuria eri näkökulmista.
Yrityksille on todella tärkeää saada näkyvyyttä ja verkostoitua. Missä ja miten se olisi järkevintä? Millaista sisältöä yrityksen kannattaisi tuottaa sosiaaliseen mediaan, jotta se tavoittaisi mahdollisimman paljon kiinnostunutta asiakaskuntaa? Mikä on nyt in? Mistä tavoittaa minkäkin ikäryhmän?
Facebook on varmasti kaikille yli 20-vuotiaille ollut joskus todella aktiivisen kommunikaation takaava alusta. Siellä pystyy jakamaan kuvia, videoita, julkaisuja ja oikeastaan kaikkea, mitä ikinä keksiikään. Siellä on helppo kommentoida julkaisuita ja jakaa sellaisia uutisia eteenpäin, joista on itse kiinnostunut. Yritykselle on tärkeää, että heidän julkaisujaan kommentoitaisiin ja jaettaisiin. Yksittäiset tykkäykset eivät välttämättä nosta julkaisua muiden ihmisten seinällä näkyville. Kommentit ja jakaminen taasen takaavat julkaisun näkyvyyden. Kun sinä jaat yrityksen julkaisun, sinun kaverisi näkevät sitä. Eteenkin pienille yrityksille on todella tärkeää ne ”turhatkin” kommentit. Tällä tavalla taataan se, että uudet kiinnostuneet ihmiset voivat löytää juuri tämän yrityksen palvelut.
Facebookista puhutaan vuonna 2020, että se olisi käyttäjäkunnaltaan laskussa. ”Eihän kukaan enää käytä Facebookkia” – lause on lipsahtanut omastakin suustani turhan usein. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Tähän mediaan liittyy aina vaan uusia ihmisiä. Toki Facebookin aktiivisimmat käyttäjät löytyvät keski-ikäistyvien ihmisten joukosta, mutta on siellä meitä nuoriakin. Erityisesti Facebookin julkaisuja ajatellen kannattaa huomioida tämän median ikäjakauma. Napakkaa lyhyttä tekstiä, ja joku kiva kuva, niin julkaisu nousee informaatiotulvasta. Myös erilaiset arvonnat kiinnostavat ihmisiä, ja niiden kautta saadaan palkinnon toivossa ihmiset kommentoimaan ja jakamaan uutisia. Ei ehkä kaikkien yritysten moraalimaailmaan sopivin tapa, mutta se toimii.
Missä ne nuoret sitten oikein ovat? No, Instagramissa, Snapchatissa, YouTubessa ja TikTokissa. Näissä kanavissa yritysten saattaa olla hankalaa markkinoida itseään, poislukien Instagramin ja YouTuben. Instagramissa on helppo jakaa kuvia, ja niiden avulla markkinoida erilaisia tapahtumia. Siellä voi myös päivittää tarinaa, jonka sisältöä voi pitää esimerkiksi enemmän informatiivisena viestintäkanavana. Instagramissa erityisen tärkeitä ovat #hashtagit, joiden avulla julkaisuja pystyy hakemaan. Nykyään voit seurata myös tiettyä yksittäistä tägiä, jolloin juuri sinun feediin, eli uutisvirtaan tulee sen hashtagin kattavia julkaisuja.
YouTube on kanavana simppeli. Sinne voi tehdä videoita, joiden sisältöön voit itse vaikuttaa. YouTube videoita voit jakaa eri sosiaalisen median kanavissa ja sitä kautta saada videoille lisää näyttökertoja. YouTubessa pelataankin nimenomaan näyttökerroilla. Mitä enemmän näyttöjä, sitä enemmän video nousee useampien ihmisten näkyville.
TikTok ja Snapchat eivät ole ehkä yrityksille niin tehokkaita markkinointikanavia, kuin aikaisemmin mainitsemani. TikTokista itselläni ei ole hirveästi kokemusta, mutta sinne tehdään hauskoja videoita. Se on mobiilisovellus, jonka ikäraja on 13-vuotta, mutta käyttäjäkunta on useamman lähteen mukaan huomattavasti nuorempaa. Snapchat taasen on pikaviestipalvelu, jossa kuvaviestit poistuvat välittömästi sen jälkeen, kun ne ovat avattu. Sielläkin voi päivittää stooria, ihan niin kuin Instagramissa. Itse en ole ainakaan yrityksiä nähnyt kyseisissä medioissa.
Loppuun haluaisin kertoa muutaman hyvän vinkin sisällöntuottamiseen sosiaalisessa mediassa:
-Käytä julkaisuissa kuvia, eteenkin Facebookissa. Ihmiset kiinnostuvat mielenkiintoisen kuvan nähdessään myös julkaisusta itsessään.
-Kun jaat kuvan, katso että kuvan laatu on hyvä ja siinä ei näy mitään sopimatonta. Tarkasta eteenkin, ettet laita vaikkapa lipuista viivakoodeja tai mitään muitakaan numerosarjoja näkyville.
-Instagramissa hashtagit ovat tärkeitä. esimerkiksi #arvonta, #tietoturva voisivat olla toimivia tageja.
-Mikäli jaat julkaisun, jossa on tekstiä, kannattaa pitää huoli tekstin napakkuudesta. Ihmiset kärsivät TLDR- ilmiöstä, jolloin pitkiä juttuja ei jakseta lukea loppuun. (TLDR- Too Long, Didn’t Read)
+ Kommentoi eteenkin pienyrittäjien julkaisuja!!
Jatketaan näissä merkeissä toivottavasti lisää!
-Veera Jokela