fbpx

Kelan Kanta-palveluyksikkö julkaisi tiedotteen 8.12.2020. Tiedotteessa kerrotaan, että sosiaalihuollossa mahdollisesti syntyviä potilastietoja ei voi ainakaan toistaiseksi tallentaa sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon TAI terveydenhuollon potilastiedon arkistoon. Samoin julkinen sosiaalihuollon palveluntuottaja ei voi toistaiseksi liittyä potilastiedon arkiston käyttäjäksi. Syy tähän on pitkälti lainsäädännössä, sillä sosiaalihuollon palvelut toteutetaan sosiaalihuollon lainsäädännön perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että palvelun aikana syntyvät potilastiedot […]

Lue lisää >

Kelan Kanta-palveluyksikkö julkaisi tiedotteen 25.11.2020, jonka mukaan: “Kanta-palvelujen kehittämisen julkaisuaikataulua on päivitetty. Julkaisuaikataulu tarjoaa kokonaisnäkymän järjestelmähankintojen suunnittelua ja järjestelmäversioiden kehittämistä varten. Julkaisuaikataulun avulla sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat voivat suunnitella ennakoivasti tietojärjestelmähankintojaan ja käyttöönottojaan. Järjestelmätoimittajia aikataulu tukee järjestelmäversioiden oikea-aikaisessa kehittämisessä. “ Samaisessa tiedotteessa kerrottiin myös asiakastietolain voimaantuloon liittyvien aikataulujen olevan vielä avoinna: “Hallitus antoi 5.11.2020 eduskunnalle lakiesityksen […]

Lue lisää >

Kuvausteksti

Lue lisää >

Olen seurannut tiiviisti viimeaikaista uutisointia tietosuojaan ja tietoturvaan sekä Vastaamoon liittyen. Paljon on ollut hyvää uutisointia, mutta myös sitä pelkoja lietsovaa uutisointia, joka asettaa jo lähtökohtaisesti vaikean tilanteen entistä kamalampaan valoon. Uutisoinnissa korostuu syyllisen etsiminen, vaikka lopulta se on vain yksi osa tilanteen eheyttämistä. Fokus pitää olla siellä mitä me voimme oppia tapahtuneesta, sillä surullisinta […]

Lue lisää >

Olen kouluttanut muutamia vuosia kirjaamiseen liittyvistä käytännöistä erityisesti Kanta-palvelu näkökulmasta. Törmään kuitenkin säännöllisesti kysymykseen ”miksi tästä asiasta puhutaan?”, ”Ainahan meillä on tehty kirjaamisia?”, ”Kyllä meillä kirjata osataan” … Kysymys ei ehkä niinkään ole siitä etteikö tehtäisi kirjauksia tai etteikö niitä osattaisi tehdä, vaan siitä millä tyylillä niitä juuri nyt tehdään. Miksi muutosta tarvitaan kirjaamisiin? Lähden […]

Lue lisää >

Tässä Sotelinjalla-podcastin jaksossa pohdimme vallankäytön mekanismeja, herruustekniikkaa ja tasa-arvoa arjen ja työelämän kommunikaatiossa. Podcastissa käydään läpi viisi herrustekniikan osa-aluetta: 1. näkymättömäksi tekeminen 2. halventaminen 3. tiedon pimittäminen 4. rankaisu tekemisistä ja tekemättä jättämisistä sekä 5. syyllistäminen ja häpeään saattaminen. Ota podcastimme seurantaan! Löydät meidät Soundcloudista ja Spotifysta nimellä Sotelinjalla.

Lue lisää >

Laatu kannattaa aina! Saattaa kuulostaa varsin geneeriseltä heitolta, etenkin, kun se tulee laatukonsultin kynästä, joten jatka tarinaa pidemmälle, niin perustelen sinulle kantani. Liian usein laatujärjestelmän rakentamisen taustalla on tarve vastata ulkopuolisten tahojen vaatimuksiin ja kenties toiveisiinkin laatujärjestelmän olemassaolosta. Meillä pitää olla laatujärjestelmä, jotta saamme haluamamme sopimuksen tai, että voimme osallistua tiettyyn kilpailutukseen. Mikäli lähtökohta on […]

Lue lisää >